Tuesday, February 9, 2010

Ayah Teh Mat Siwe

Arwah Ayah Teh Mat mempunyai 4 orang anak. Kadir, kalau tak silap ada 6 orang anak hasil dari 2 perkahwinan. Munah mengikut suami ke Kuantan, Amin berkerja di Kuala Lumpur danYusof ada di kampung ku dan masih bujang. Beliau tinggal bersam-sama ibunya Embong Juwahir. Juga ada kaitan persaudaraan disebelah ibuku.

Ayah Teh membeli rumah "MARA" yang diperbuat daripada kayu. Kepada saya rumah dia sangat cantik. Rumahnya bersih dan lantainya berkilat. Kalau saya kerumahnya, arwah mesti beri saya 20sen. Saya sangat suka hati, maklumlah, pada tahun 60an, 20sen itu sanga besar ertinya. (bayangkan lah pada masa itu, harga tepung 30 sekati manakala harga gula pula ialah 40sen sekati)

saya, kadir dan ani, diantara cucu-cucu terawal dari Aki Haji Long,
kami hampir sebaya dan sangat rapat

(bergambar semasa majlis perkahwinan Yie)

l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
\/

(budak tiga orang ini lah yang selalu membuat sepah disorong rumah Aki)

No comments:

Post a Comment